Besøg Økonomi – Er frygt for vaccine smitsomt?

Fagligt oplæg: Er frygt for vaccine smitsomt?

HPV vaccinen blev tilbudt piger i Danmark førte gang i 2009. HPV vaccinen eliminerer risikoen for HPV-relateret kræft i livmoderhalsen og derfor var interessen enorm, da vaccinen kom på markedet.

5 år senere kunne danske aviser berette om piger, som oplevede sygdomssymptomer, som mistænkedes HPV vaccinen, og 2 år efter, i 2015, sendte TV2 dokumentaren om de HPV-syge piger. Mediestormen betød et brat fald i antallet af HPV-vacciner.

Men der er mere til historien. For da unge kvinder i 2009 hastede til lægen for at få HPV-vaccinen, kunne lægen i samme anledning sørge for at få boostet deres MFR-vaccinen. Det er den, der skal sikre os mod mæslinger, fåresyge og røde hunde. Med den store interesse for HPV-vaccinen, fik vi altså samtidig en bredere sikring mod MFR.

Nu har du nok gættet, hvad mediestormen havde af indflydelse. Ikke blot på HPV-vaccinen men den afsmittende effekt på en vaccine, som på ingen måde er relateret til HPV-vaccinen. Hør hvad forskerne bag undersøgelsen, Mette Gørtz og Mette Ejrnæs, kan fortælle om den her konkrete undersøgelse og sundhedsøkonomi mere generelt.

Især relevant for fag: Samfundsfag , Historie

Foredragsholdere: Professor Mette Gørtz og professor Mette Ejrnæs

Besøgsordning på Økonomisk Institut

Forskningen er til for samfundet, og vi vil meget gerne dele vores viden og nyeste forskningsresultater med din gymnasieklasse.

Besøgsordningen giver dig og din STX-, HF-, HTX, eller HHX-klasse mulighed for at komme på besøg og diskutere et økonomisk emne med en forsker.

Efter det faglige oplæg har vi tid til spørgsmål og debat. Og senere fortæller en studerende lidt bredere om økonomistudiet. Der kan I også blive klogere på økonomistuderendes erfaringer med studie, studenterjob og lignende,

Det samlede arrangement varer 1 time og 45 minutter.

OBS: Da foredragsholderen ikke altid er tilgængelig på et givet tidspunkt, er det vigtigt, at I tilmelder jer flere oplæg på Økonomisk Institut, samt angiver andre mulige tidspunkter for jer i kommentarfeltet.

60 minutter
Samfundsfag

Besøgsordning Økonomi

Tilmelding til Besøg Økonomi – Er frygt for vaccine smitsomt?