Kunsten at arbejde med data og kunst – hent gratis undervisningsmateriale
Projektet Dataekspeditioner ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet har i samarbejde med gymnasielærere udviklet informatikinspirerede undervisningsforløb til ungdomsuddannelserne, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. Med forløbene kan du tilgodese lærerplanernes krav om brug af data og digitale værktøjer.
Læs mere, og find undervisningsmaterialet her.
Om undervisningsforløbet
Kunsten at arbejde med data og kunst er et forløb, hvor du som underviser kan følge forløbet slavisk, men samtidig også plukke de uddrag, som du finder mest brugbare for din undervisning. Forløbet henvender sig til billedkunst på c-niveau og b-niveau på de gymnasiale uddannelser, og forløbet kan bruges som værktøjskasse til mange forskellige måder at gribe undervisningen an på.
Kunsten at arbejde med data og kunst er et forsøgsforløb, der er blevet aktualiseret i samarbejdet med faget Informatik. Derfor kan forløbet også foregå som et tværfagligt forløb, hvor eleverne får en berøringsflade med faget informatik og en forståelse af, hvordan informatik gennemsyrer mange af vores øvrige fag i gymnasiesektoren. Strukturen i dette forløb er sat op på samme måde som i de øvrige faglige forbindelser i Dataekspeditioner. De ni moduler eller hovedkapitler dækker billedkunstfagets genstandsfelter: kunsthistorie, æstetik, digitalt og praktisk arbejde. Hvert kapitel har en metodedel med underkapitler, som lægger sig tæt op ad læreplanens krav til arbejdet med genstandsfelterne. Desuden er der til hvert kapitel forskellige temaartikler, som kan inspirere til at fordybe sig i et særligt tema – aktuelt, historisk, kontroversielt eller klassisk.