Foredrag med øvelser undervejs

Fødevareproduktion udgør ca. 30% af verdens samlede udledning af drivhusgasser. Især produktionen af kød belaster klimaet. De nyeste officielle kostråd tager hensyn til både sundhed og klima i deres anbefalinger – men hvordan ser hverdagen ud hos de danske forbrugere? Dette oplæg præsenterer forskning fra forbrugersiden, og kommer ind på hvorvidt danske forbrugere faktisk er ved at omstille deres madforbrug til at blive mere grønt og klimavenlig, om de mangler viden om madvarers klimabelastning og om hvordan klimahensyn indgår i et rutinepræget og ofte travlt hverdagsliv.

Vælger I dette foredrag, får I automatisk et oplæg om SCIENCEs uddannelser (ca. 30 min.)

Forberedelse:

Det anbefales, at klassen inden kigger på de officielle kostråd: Kostråd til dig – Fødevarestyrelsen (foedevarestyrelsen.dk) og CONCITO’s klimadatabase: Den store klimadatabase – eleverne kan fx tjekke klimaaftryk på 15 produkter, de spiser eller drikker i deres hverdag.

OBS:
Alle deltagere skal medbring et device, de kan gå på nettet med (telefon, tablet, computer)

Varighed: 45-60 min + 30 minutters oplæg om SCIENCEs uddannelser
Maksimalt antal elever: 60
Udbydes: Fra januar 2024

Tilmelding til Grøn omstilling af danskernes mad? Viden, vilje og vaner blandt danske forbrugere