Fabeldyret fleksitaren og den kødspisende vegetar

I de senere år har der i den offentlige debat og i forskningen været stort fokus på de dele af befolkningen, der har begrænset deres kødforbrug, nemlig vegetarer veganere og ikke mindst de såkaldte ”fleksitarer”.

Dog har forskerne svært ved at blive enige om, præcist hvad en fleksitar er – og derfor har de også svært ved at finde ud af, hvor mange forbrugere der er fleksitarer. Der er mindre uenighed om, hvad der skal til for at være vegetar eller veganer. Og dog, for undersøgelser peger på, at relativt mange vegetarer og veganere en gang imellem spiser kød.

Så hvad i alverden er en fleksitar? Og kan man godt kalde sig veganer, selvom man er glad for sushi?

Madsociolog og adfærdsforsker Morten Wendler Jørgensen udfordrer i denne workshop de gængse forståelser af de omdiskuterede forbrugergrupper og giver sit bud på, hvordan vi finder hoved og hale i danskernes kødforbrug.

Workshoppen består af en kombination af oplæg og små øvelser. Eleverne inviteres til at relatere indholdet til deres egne erfaringer og til at reflektere over hvad vores madvaner fortæller os om menneskets sociale adfærd.

Varighed

1½ time + 30 minutters oplæg om SCIENCEs uddannelser

Forslag til forberedelse

Forslag til efterbehandling hjemme på gymnasiet

Bruge kødforbrug som case til at forstå og diskutere forskellige syn på adfærd. Fx Aktør/struktur, Habitus, Rational Action Teori vs. sociologiske forklaringer.

Lave en spørgeskemaundersøgelse på gymnasiet om udfordringer forbundet med at spise mindre kød.

Forslag til litteratur til projekter og opgaver

Rapport: ”Sociale drivkræfter og barrierer for klimavenlig kost”
Klimarådets rapport ”Klimavenlig mad og forbrugeradfærd”

Forudsætninger

Samfundsfag A, B eller C. Workshoppens niveau kan skrues op/ned alt efter elevernes niveau, hvis der gives besked god tid i forvejen. Man kan også angive, hvis man har ønsker til særlige fokuspunkter indenfor emnet.

Udbydes

Hele året, dog ikke januar-medio maj 2025

Gymnasiebesøgsordningen på SCIENCE

Tilmelding til Fabeldyret fleksitaren og den kødspisende vegetar