Den mobile ungdom – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

foKUs > Gymnasiefag > Datalogi > Den mobile ungdom

Den mobile ungdom

Det akademiske forskningsmiljø samarbejder med  indholdsudbydere og teleoperatører om at udvikle nye mobiltjenester til unge. 

Mobil Indholds Lab er navnet på det banebrydende samarbejde mellem Københavns Universitet, Danmarks Radio, TDC, IT-Universitetet og Danmarks Designskole. Formålet er at udvikle nye indholdstjenester til de 15-24-årige, der stort set alle har en mobiltelefon. DR tog initiativ til samarbejdet, for public service-giganten har en stor interesse i at udvikle tjenester for at tiltrække og fastholde den unge målgruppes opmærksomhed.

Gennem udviklingsworkshops udveksles forskningsresultater, idéer og praktisk erfaring. Udbyttet bliver en videndeling til gavn for samarbejdspartnerne og høj kvalitet til gavn for brugerne.

Øget samspil

- Det er af stor betydning for os at få nære relationer til danske virksomheder og medieinstitutioner for at optimere samspillet mellem forskere, studerende og praktikere, siger projektets leder, medieforsker Gitte Stald, Afdeling for Film- og Medievidenskab ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.

Gitte Stald forudser, at samarbejdet kan føre til indholdstjenester som 'communities' for grupper af unge med fælles interesser og baggrund samt flere og bedre muligheder for at udfolde kreativitet ved at skabe musik, lave grafik og billeder - alt sammen i et øget samspil med andre medier, ikke mindst internettet.

Mobil Indholds Lab er knyttet til Crossroads Copenhagen, hvis mål er at skabe et internationalt kraftcenter for forskning og udvikling inden for kultur, medier og it i Ørestaden.